perjantai 21. helmikuuta 2014

Kultaiset sudet

Kirjan nimi; Kultaiset sudet
Kirjailija: Helena Meripaasi
Kirjasarja: Irin Kennel
Sivuja 234
Päähenkilöt: Iri, oikea nimi Keira Iris Jennifer, Minkkis, Arska eli Otso-Arnold ja koirat Tuisku, Chess, Cinnamon, Grafity, Takku, Vinski, Charlie, Elvis, Kuura ja Kepponen

Kirja alkaa: ''Iri, nosta se makkara korkeammalle, kun anna merkin. Ja ota kaksi askelta taaksepäin'' äiti touhuaa ja osoittaa lumen alta paljastunutta nurmikkolänttiä.''Jussi, nyt valmiina. No niin än yy tee nyt! Makkara ylös Iri! Ja Jussi, pois kuvasta!'' hän komentaa minua ja isää. Minä teen työtä käskettyä, mutta vilkaisin äitiä ällistyneenä. En ole vielä oikein tottunut siihen, että äitikin kutsuu minua Iriksi. Minun oikea nimeni on Keira Iris Jennifer, ja aikaisemmin äiti kutsui minua Keiraksi, koska äiti on irlantilainen ja Keira on aito irlantilainen nimi. Isä on kutsunut minua aika Iriksi, mummi ja ukki puolestaan Kiiraksi. Mutta jostain syyttä kaikki, äiti mukaan lukien, ovat viime aikoina alkaneet kutsua minua vain Iriksi. Minä heilutan makkaraa niin houkuttelevasti kuin pystyn ja isä astuu askeleen taaksepäin poistuakseen kuvasta.

Juoni: Irillä ja Minkkiksellä on yhteinen huolenaihe: naapurustoon on perustettu kennel, jonka toimet vaikutttavat epäilyttäviltä. Kultaisen suden kennel näyttää tehtailevan pentuja myyntiin risteyttämällä eri rotuja. Pentujen kohtalosta huolestuneet neuvokkaat tytöt ryhtyvät selvittämään tilannetta. Kiirettä piisaakin koko perheellä, sillä äiti lainaa yhden maailman menetyneimmistä samojedeistä.

Katkelma kirjasta: ''Mutta hetkinen, sinähän olet se sama tyttö, joka hiiviskeli taannoin meidän pihallamme! Vanhempasiko sinut sinne lähettivät? Mitä sinä sieltä etsit?''En mä mitään tiennyt, mun kaverin koira putosi lampeen, sitten me oikastiin metsän läpi ja eksyttiin ja.....''Äläpäs tyttö yritä syöttää minulle tuollaista soopaa, Tunnusta pois että vanhempasi lähettivät sinut vakoilemaan'', mies astahtaa lähemmäksi ja hänessä on jotain hirveän uhkaavaa....

Kirja loppuu: Kesäloma alkaa ja kultaisen suden kennelin perustajat saadaan kiinni. He olivat yrittäneet risteyttää eri rotusia koiria ja esim. mop-chinejä, jossa on sekoitettu mopsejä ja chihuhua-emo. Jotkut pennuista ovat aliravittuja ja hiedät pitää lopettaa.

Arvostelu: Ihan hyvä, mutta välillä kirjastan on ihan pihalla, kun asiat menee niin nopeasti eteenpäin. Kirjassa ei ollut oikeastaan jännityskohtia

t. Iida 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti