perjantai 14. helmikuuta 2014

Veera tiellä

Kirjan nimi: Veera tiellä
Kirjailia: Leena Valmu


Veera on kymmenenvuotias tyttö joka asuu Helsingissä. Hänen äitinsä on sairastunut syöpään. Veeran äidin viimeiset kaksiviikkoa hän on maannut sairaalassa, joten Veera on asunut serkkujensa luona  Espoossa. Hänen isnsä ja äitinsä ovat eronneet jo nuorena eikä Veeran isä tiedä Veeran olemassa olosta mitään. Esräänä aamuna Veeran Kari-eno tuli herättämään hänet. Veer oli nukkunut koko kaksiviikkoa hänen serkkunsa Ellin latialla. Kari-enolla oli surullisia uutisia. Hänen äitinsä oli kuollut. Veeran äiti oli antanut hänelle vihkon johon voi kirjoittaa hänelle. Ennen Veeran äidin kuolemaa hän oli anonut: "Kyllä minä jään sinun elämääsi, istun pilvenreunalla ja katselen kun kävelet kouluun. Jos sinulla on vaikeuksia niin jutelle minulle minä kyllä kuulen. Voit kirjoittaa minulle päväkirjaasi, jonka annoin sinulle juuri syntymäpäivälahjaksi, ja minä näen. Sillä minä olen sinun sydämmessäsi koko elämän, Veera. Samana iltana kun Veeran äiti oli kuollut hänen sukulaisa oli tullut juttelemaan, että kenelle Veeran huolta juus menee, silloin hän kuulu kamalan jutun: Hänet JOUDUTAAN ottamaan jonkun perheeseen. Tämä harmiti Veera, sillä kukaan ei voinut oikeasti ottaa häntä. Sitten Artun (eli Veeran äidin veli) vaimo Serena sanoi: Miksi Maria ei voinut kertoa kellekkään Veeran isän tiedoista, ehän kukaan edes tiedä missä se asuu, Veera kuuli tuon.
- Mutta minäpä tiedän, Veera sanoi hilaa ja nukahti. Sen jälkeen Veera alkoi suunnitella pako jotta pääsisi isänsä luo. Veeran isä asuu Kolarissa. Veeran reitti vie koko Suomen läpi. Pääsekö Veera perille?



T: Kaisa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti